Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, August 9, 2014

No Comment
DUNGUN - Tindakan nekad seorang kanak-kanak berusia 7 tahun menyimbah api dengan pasir dan air berjaya menyelamatkan rumah datuknya daripada hangus dalam kebakaran dekat Kampung Paya, lewat petang kelmarin.

Lebih membanggakan apabila cubaan memadam api oleh kanak-kanak yang boleh disifatkan sebagai hero atau ‘superboy’ itu dilakukan seorang diri tanpa bantuan pihak lain.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 petang itu, Fansuri Nor Amin yang sedang menyalakan pelita minyak tanah di halaman rumah terkejut apabila api tiba-tiba marak lalu menyambar dinding rumah papan datuknya.

Ketika kejadian, datuknya, Abdullah Mat Zin, 68, sedang tidur dalam bilik utama rumah papan tersebut.

Menceritakan detik cemas itu, Fansuri berkata, sebelum kejadian dia hendak menyalakan pelita minyak tanah untuk bermain mercun.

Namun, tiba-tiba api yang dinyalakan terus marak lalu menyambar dinding rumah sebelum dia mengambil pasir, menyimbahnya ke arah api setinggi kira-kira dua meter itu.


Dalam kelam kabut, dia yang ketika itu tidak berbaju terpandang sebuah motosikal milik bapa saudaranya yang terletak di tepi rumah lalu mengambil keputusan menolak motosikal tersebut kerana bimbang ia mungkin terbakar jika disambar api.

“Ketika hendak memadam api dengan air, api telah menyelar badan saya.

“Namun saya bernasib baik kerana api tak melarat dan membakar keseluruhan badan saya,” kata murid tahun satu Sekolah Kebangsaan (SK) Balai Besar itu.

Kata Fansuri, selepas badannya disambar api, dia rasa kebas, namun bersyukur kerana tidak mengalami sebarang kecederaan sebelum jiran datuknya datang menghulurkan bantuan.

Sementara itu, Abdullah berkata, dia yang ketika itu sedang tidur tiba-tiba dikejutkan dengan rasa panas daripada haba api yang sudah menyambar dinding di ruang tamu rumahnya.

“Apabila menjenguk keluar, saya lihat cucu sedang padam api.

“Saya betul-betul terkejut melihat keberaniannya memadam api seorang diri, macam tak percaya apa yang saya saksikan,” katanya.

Bagaimanapun, bomba yang tiba dengan jentera pemadam beberapa minit kemudian mendapati api yang nyaris memusnahkan rumah Abdullah itu sudah berjaya dipadamkan. - Sinar Harian

0 comments:

Post a Comment