Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Tuesday, May 13, 2014

No Comment

PETALING JAYA – Lima universiti tertua di Malaysia berada dalam senarai kedudukan 100 universiti teratas di Asia bagi penarafan QS untuk tiga tahun berturut-turut.

Dua universiti yang berada pada kedudukan paling tinggi adalah Universiti Malaya dan Universiti Kebangsaan Malaysia, di mana kedua-duanya mencatatkan senarai lebih baik meningkat kepada satu tangga, dengan masing-masing pada kedudukan baharu ke-32 dan ke-56.

Universiti Sains Malaysia (ke-57) dan Universiti Teknologi Malaysia (ke-66) masing-masing naik sehingga empat dan dua tangga, manakala Universiti Islam Antarabangsa Malaysia meningkat kepada 145, peningkatan lebih baik berbanding kedudukan ke-150 tahun lalu.

Satu-satunya universiti Malaysia pada kedudukan 150 tertinggi yang mencatatkan penurunan adalah Universiti Putra Malaysia, yang menurun empat tangga kepada kedudukan ke-76.

Ketua Penyelidikan QS, Ben Sowter berkata, kebanyakan keputusan bagi institusi Malaysia adalah positif.

Beliau berkata, 18 institusi Malaysia berada dalam senarai 300 teratas, meletakkan Malaysia yang kelima di rantau ini, di belakang China (73), Jepun (68), Korea Selatan (46) dan Taiwan (27), tetapi di hadapan India (17).

“Institusi utama Malaysia telah mencatatkan peningkatan mata mereka untuk produktiviti penyelidikan (bilangan kertas penyelidikan untuk setiap ahli fakulti ) tahun ini dan merupakan antara yang paling banyak di peringkat antarabangsa di rantau ini,” katanya dalam satu temu bual.

Pengukuhan kerjasama dan pertukaran program antara rantau antara yang membantu Malaysia untuk terus mencatatkan peningkatan manakala empat universiti yang berada dalam kedudukan di kalangan yang teratas bertambah baik pada kedudukan mereka dari segi nisbah pelajar / fakulti, kata Sowter.

“Pengantarabangsaan merupakan satu lagi kekuatan utama bagi Malaysia. UM berada pada kedudukan nombor satu di Asia bagi sebahagian daripada pertukaran pelajar antarabangsa,” katanya.

Sowter berkata, sebanyak 491 institusi telah dinilai.

Beliau berkata, metodologi itu berdasarkan empat tunggak yang turut mengukur bagi Kedudukan Universiti Dunia, iaitu komitmen pengajaran, kesan penyelidikan, siswazah dan pandangan antarabangsa.

“Pertimbangan diselaraskan untuk menunjukkan yang lebih baik dan menggambarkan keutamaan universiti dalam konteks Asia dan realiti mereka,” katanya.

National University of Singapore berada dalam senarai kedudukan paling atas diikuti Korea Advanced Institute of Science and Technology dan University of Hong Kong.

Untuk maklumat lanjut, layari laman web www.TopUniversities.com.

Sumber: mStar

0 comments:

Post a Comment