Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, May 7, 2014

No Comment

AMERIKA SYARIKAT (AS) menyuarakan kebimbangannya kepada undang-undang hudud baharu yang dilaksanakan di Brunei diperkenalkan Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah.

Kebimbangan meliputi aspek hukuman yang akan dilaksanakan antaranya termasuk hukuman rejam sampai mati, demikian menurut kenyataan pihak AS semalam.

“Duta kami sudah pun menyampaikan kebimbangan itu secara tertutup kepada kerajaan Brunei,” kata jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat Jen Psaki, menurut laman web Channel News Asia.

Bagaimanapun, jabatan itu tidak mengambil keputusan memboikot perlaksanaan itu yang dilihat semakin meluas ke atas pengendali hotel mewah Dorchester Collection yang ada kaitan dengan Sultan Hassanal Bolkiah.

“Kami memahami boikot menjadikan hotel-hotel di bawah Dorchester Collection sebagai sasaran yang mana satu kenyataan telah diberikan bahawa tiada sebarang diskriminasi akan diberikan toleransi,” kata Psaki.

Kanun Keseksaan baharu Brunei, yang bakal dilengkapi dengan hukuman keras Hudud seperti potong tangan dan rejam dijangkakan akan mula dilaksanakan pada Khamis.

Peringkat awal, hukuman seperti denda dan penjara akan diperkenalkan ke atas kesalahan seperti gagal menghadirkan diri solat Jumaat dan juga kehamilan luar nikah.

Pada peringkat kedua tahun ini, perlaksanaan hudud akan merangkumi hukuman ke atas kesalahan mencuri yang melibatkan hukuman lebih berat seperti memotong tangan.

Tahun depan, hukuman mati dengan direjam akan dilaksanakan bagi kesalahan seperti meliwat dan zina.

Personaliti televisyen AS Jay Leno menyertai senarai selebriti Isnin lepas untuk memulaukan rangkaian hotel Dorchester Collection terasuk bintang komedi Stephen Fry, hos televisyen Sharon Osbourne dan Ellen Degeneres.

Difahamkan rangkaian hotel di bawah Dorchester Collection dimiliki oleh Agensi Pelaburan Brunei yang diletakkan pengurusannya di bawah Kementerian Kewangan Brunei.- MyNewsHub

0 comments:

Post a Comment