Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, April 3, 2014

No Comment

KUCHING – Mahkamah Khas Rasuah di sini hari ini menjatuhi hukuman penjara dua hari dan denda RM5,600 terhadap seorang pegawai polis kerana menerima rasuah RM800 tiga tahun lepas.

Abdul Aziz Ab Latiff, 43, yang bertugas sebagai cif inspektor di balai polis Kota Sentosa di sini, mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Bagi pertuduhan pertama, dia dituduh menerima RM500 daripada seorang lelaki dikenali sebagai Joseph Wong pada kira-kira pukul 7 malam 11 Feb 2011 sebagai ganjaran kerana tidak mengambil tindakan terhadap lelaki itu, yang didapati menjual VCD dan DVD cetak rompak di sebuah premis perniagaan di Kota Sentosa.

Bagi kesalahan itu, Hakim Marutin Pagan menjatuhi hukuman penjara sehari dan denda RM3,500 atau penjara tiga tahun terhadap Abdul Aziz.

Tertuduh juga dikenakan hukuman penjara sehari dan denda RM2,100 setelah mengaku menerima RM300 pada pukul 3.20 petang 5 Okt 2011 daripada seorang lelaki dikenali sebagai Stephen Kon sebagai ganjaran kerana tidak mengambil tindakan terhadap pemberi wang itu.

Ketika merayu agar hukuman terhadapnya diringankan, Roger Chin, peguam pertama yang mewakili Abdul Aziz, meminta mahkamah menimbang kedudukan anak guamnya yang pertama kali melakukan kesalahan dan sebagai satu-satunya pencari nafkah untuk keluarganya.

Sementara itu, Osman Ibrahim, seorang lagi peguam yang mewakili tertuduh, memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya, yang telah berkhidmat selama 18 tahun, akan kehilangan semua manfaat sebagai penjawat awam berikutan hukuman itu.

Timbalan Pendakwa Raya daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Law Chin How bagaimanapun memberitahu mahkamah bahawa hukuman lebih ringan yang dikenakan terhadap tertuduh akan bercanggah dengan usaha kerajaan untuk memerangi rasuah. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment